אמנות מס בין מדינות מהוות כלי חשוב להגברת מידת הוודאות לנישומים (יחידים וחברות גם יחד) באשר לאופן חלוקת זכויות המיסוי בין המדינות המתקשרות באמנה. בכך ניתנת לתושבי מדינת אמנה הפועלים במדינת אמנה שניה האפשרות להעריך מראש את חבות המס שלהם במדינה בה מתבצעת פעילותם (מדינת המקור).
מאחר שמעמדן של הוראות האמנות הינו מעמד של דין מועדף – על פי פרשנות נורמטיבית – במקרים רבים, האמנות פועלות להכריע בקביעת חבות המס במדינה שבה מופקת ההכנסה מפעילות בינלאומית. כך למשל, לעיתים קרובות האמנות מיישבות מחלוקות בנסיבות בהן נוצרה "תושבות כפולה" על פי הוראות הדין הפנימי של שתי המדינות. כפועל יוצא מכך, עשויות האמנות לחרוץ את גורל המיסוי בעניין היקף חבות המס של נישום הפועל בזירה הבינלאומית.
במקרים רבים נמצא כי הוראות אמנות המס יקבעו את חבות המס בפעילות בינלאומית. באשר לתושבי ישראל אמנות המס רלוונטיות לקביעת היקף חבות המס במדינה אחרת בה מפיקים תושבי ישראל הכנסות ובאשר לתושבי-חוץ הוראות אמנות המס עשויות לצמצם את מיסויים מפעילות בישראל או אף להעניק פטור מוחלט ממס בישראל.
רשת אמנות המס של ישראל כוללת בתוכה היום מעל 60 אמנות מס.
כיום לישראל אמנות למניעת מסי כפל עם:
אוזבקיסטן | אוסטריה | אוסטרליה | אוקראינה | אורגוואי | אזרבייג'ן | איטליה | אירלנד | אלבניה | אסטוניה |
ארה"ב | ארמניה | אתיופיה | בולגריה | בלארוס | בלגיה | ברזיל | בריטניה | ג'מאיקה | גיאורגיה |
גרמניה | דנמרק | דרום אפריקה | הודו | הולנד | הונגריה | ויאטנם | טיוואן | יוון | יפן |
לוקסמבורג | לטביה | ליטא | מולדובה | מכסיקו | מלטה | מקדוניה | נורוגיה | סין | סינגפור |
סלובניה | סלובקיה | ספרד | סרביה | פולין | פורטוגל | פיליפינים | פינלנד | פנמה | צ'כיה |
צרפת | קוריאה | קנדה | קרואטיה | רומניה | רוסיה | שבדיה | שוויץ | תאילנד | תורכיה |
איחוד האמירויות |
אוזבקיסטן,אוסטריה,אוסטרליה,
אוקראינה,אורגוואי,אזרבייג'ן,
איטליה,אירלנד,אלבניה,אסטוניה,
ארה"ב,ארמניה,אתיופיה,בולגריה,
בלארוס,בלגיה,ברזיל,בריטניה,
ג'מאיקה,גיאורגיה,גרמניה,דנמרק,
דרום אפריקה,הודו,הולנד,
הונגריה,ויאטנם,טיוואן,יוון,יפן,
לוקסמבורג,לטביה,ליטא,מולדובה,
מכסיקו,מלטה,מקדוניה,נורוגיה,סין,
סינגפור,סלובניה,סלובקיה,ספרד,
סרביה,פולין,פורטוגל,פיליפינים,
פינלנד,פנמה,צ'כיה,צרפת,קוריאה,
קנדה,קרואטיה,רומניה,רוסיה,שבדיה,
שוויץ,תאילנד,תורכיה,איחוד האמירויות
לנוכח מעמדן של הוראותיהן ביחס להוראות הדין הפנימי כאמור, והסדרי חלוקת זכויות המיסוי בין המדינות שהן צד לאמנת מס, לעיתים מוענקות הקלות מס נרחבות לתושבי מדינת אמנה הפועלים בישראל (הקלות שיכולות להגיע עד לפטור מוחלט ממס בישראל על אף פעילות ונוכחות משמעותית בישראל). כמו כן, הוראות אמנות המס עשויות להקנות הגנה לישראלים הפועלים במדינה מתקשרת אחרת מפני הטלות מס שרירותיות המתנגשות עם הוראות האמנה.
כאן יצוין כי בהיות ישראל חברה בארגון ה-OECD מאז שנת 2010, ישראל חתומה על הסכם ה-MLI, שעניינו בהתמודדות עם תופעות ה-BEPS (כלומר, ניצול לרעה של הוראות אמנות המס לשם הפחתת החבות במס הכלל עולמי). בכך, הסכם ה-MLI נועד להתמודד עם מה שנתפס בראות עיניו של ארגון ה-OECD כתכנוני מס אגרסיביים. נמצא כי הצטרפותה של ישראל להסכם ה-MLI מביא לתיקון הוראות רבות במרבית אמנות המס שישראל צד להן. בהקשר זה, חשוב להזכיר את חשיבותם של דברי ההסבר של ארגון ה-OECD לפרשנות אמנות המס, הן בישראל והן בעולם הרחב. מספר פסקי דין של בתי משפט בישראל השתמשו בדברי ההסבר של ה-OECD בבואם לפרש הוראות באמנות מס שישראל צד להן וגם רשויות המס בישראל מתייחסות לדברי ההסבר של ה-OECD כמקור מנחה בפירוש ויישום הוראות באמנות המס.
ניתן ורצוי לבחון את השלכות הוראות אמנות המס על פעילות עסקית והשקעות מבעוד מועד ולהימנע מחבויות מס מיותרות בשל אי הכרת הדין.
שירותי המשרד כוללים:
- ייעוץ
- תכנוני מס
- כתיבת חוות דעת
- ליווי עסקאות בינלאומיות באשר להיבטי מיסוי
- ייצוג מול רשויות המס בישראל (לרבות פניות לשם קבלת rulings) ומול רשויות מס בחוץ-לארץ
- ייצוג בבתי המשפט בישראל
בהקשר זה ראו את מאמרנו בנושאים:
המידע המוצג באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ מקצועי. כל מקרה דורש בחינה של כל העובדות הרלוונטיות לגופן והדין הקובע במועדים הרלוונטיים.