מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים
מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים

במסגרת השאיפה של מדינת ישראל לעודד עלייה וחזרה לישראל של ישראלים שעברו לחוץ-לארץ חוקקו הקלות מס נרחבות בפקודת מס הכנסה ליחידים המעוניינים לעשות עליה או לשוב לישראל לאחר שהיו לתושבי-חוץ על פי פקודת מס הכנסה. על כן, תושבי ישראל לראשונה ותושבים חוזרים "ותיקים" (אלו שחדלו להיות תושבי ישראל על פי הפקודה לתקופה של לפחות עשר שנים רצופות) יהיו פטורים ממס לתקופה של עשר שנים על הכנסותיהם שמקום מקורן הגיאוגרפי מחוץ לישראל. כמו כן, תושבי ישראל לראשונה ותושבים חוזרים "ותיקים" יהיו פטורים מדיווח, בהתאם להוראות הפקודה, לפרק זמן של עשר שנים, על הכנסות שמקום מקורן הגיאוגרפי מחוץ לישראל. כאן יצוין, כי יחיד שחוזר להיות "תושב ישראל" לאחר ניתוק תושבותו הישראלית למשך שש שנים רצופות לפחות, אך אינו זכאי למעמד "תושב חוזר ותיק", מכונה "תושב חוזר" וגם הוא יהיה זכאי לפטורים ממס על הכנסות מסוימות שמקורן בחו"ל (אך לתקופה קצרה יותר מזו המוענקת ל"תושב חוזר ותיק").

 

שאלות נפוצות הנוגעות לזכאות לפטורים והטבות המס המוענקות לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים

1.באשר לתושבים חוזרים לעיתים מתעוררת שאלה באשר למועד בו היחיד חדל להיות "תושב ישראל" על פי הפקודה  

יחיד יהיה זכאי לפטורים והטבות מס נוספות הניתנות מכח פקודת מס הכנסה רק ככל שחדל להיות "תושב ישראל" לפי הוראות פקודת מס הכנסה (באשר ל"תושב חוזר ותיק" מי שניתק את תושבותו הישראלית לתקופה של עשר שנים רצופות לפחות ובאשר ל"תושב חוזר" מי שניתק את תושבותו הישראלית תקופה של שש שנים רצופות לפחות). כאן, חשוב להבין כי לא די בכך שהיחיד היה לתושב מדינה אחרת או אף "תושב מדינה מתקשרת אחרת" לצרכי אמנת מס אלא התנאי הוא שהיחיד חדל להיות "תושב ישראל" לפי הוראות פקודת מס הכנסה. כך, שאם יחיד היה לתושב מדינת אמנה אך לא התנתק מתושבותו הישראלית לפי פקודת מס הכנסה הוא לא יהיה זכאי לפטורים כאמור. מכאן, ככל שקיימת אפשרות בידי יחיד ששוקל חזרה לישראל, מומלץ שיבחן את העובדות בעניינו עוד בטרם מועד שובו לישראל באורח קבע.

 

 

2.לשם קביעת מניין השנים של זכאות לתקופת ההטבות יהיה לקבוע את מועד תחילת התושבות הישראלית 

במקרים רבים מתעוררות מחלוקות בין יחידים שחוזרים לישראל ובין רשות המסים לגבי המועד שיש לראות בו כתחילת תושבותו בישראל בשנית. ברור כי ככל שיקבע שהיה ל"תושב ישראל" במועד מוקדם יותר אזי, גם תסתיים תקופת זכאותו של היחיד להטבות המס מוקדם יותר. השלכות הקביעה עשויות לחרוץ גורל חבות המס על סכומי הכנסות משמעותיים בידי יחיד שחוזר לישראל. לכן, גם בהקשר זה מומלץ ליחיד לבחון היטב את העובדות במקרה שלו כך שיוכל להעריך את מועדי הזכאות שלו להטבות המס מכח מעמדו.

 

 

3.האפשרות לבחירה בשנת הסתגלות  

מי שזכאי למעמד של תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק אך טרם קיבל החלטה להשתקע בישראל, רשאי לבחור במסלול של "שנת הסתגלות" בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה ובלבד שהודיע על כך לרשויות תוך 90 ימים מיום ההגעה לישראל. הבחירה מאפשרת ליחיד, לפני תום השנה, להחליט שאין בכוונתו להישאר באורח קבע בישראל ומבלי להכנס למיסוי הכלל עולמי שחל על "תושב ישראל". לעומת זאת, אם יחליט היחיד כי בכוונתו להישאר בישראל שנת ההסתגלות תיספר במניין תקופת ההטבות לו זכאים תושב ישראל לראשונה ותושב חוזר ותיק.

 

 

4.האפשרות לקבלת אישור זכאות להטבות המס על פי מסלול ירוק  

יחידים השוקלים לעבור לישראל בתור "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק" והמעוניינים לקבל אישור על זכאותם להטבות המוענקות ל-"תושב ישראל לראשונה" ו-"תושב חוזר ותיק" רשאים לפנות לרשות המסים לשם קבלת החלטת מיסוי שתאשר להם את הזכאות למעמד. ברור כי מומלץ ליחידים השוקלים לעבור לישראל לפנות לרשות המסים בטרם המעבר לשם קבלת ודאות בנוגע למעמדם וזכאותם אם לאו, להטבות המס המוענקות ליחידים העונים להגדרה של "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק". אם מכל סיבה הבקשה תדחה, עמדת רשות המסים תהא ידועה מבלי חשיפה להשגת המעמד "תושב" לצרכי מס וכניסה לרשת המס של ישראל על בסיס כלל עולמי. כמו כן, יחיד המקבל את האישור ידע מראש את מועדי תחילת וסיום זכאותו להטבות המס המוענקות על פי פקודת מס הכנסה.

 

 

5.איזה הכנסות נכנסות לגדר הפטור ממס הכנסה בתקופת הטבות המס הניתנות לתושבי ישראל לראשונה ותושבים חוזרים ותיקים 

חשוב שיחיד הזכאי למעמד של "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק" יבין את ההיקף והתיחום של הפטורים שיחולו עליו. הגם שברור כי הפטורים יחולו רק על הכנסה שמקום מקורה בחו"ל, לא תמיד קביעת מקום המקור של ההכנסה בגדר סוגיה נדושה מאחר שככל שהיחיד יפעל מישראל, ולו בצורה חלקית, בהפקת הכנסותיו בחו"ל, רשויות המס בישראל עלולות לסבור כי אותה הכנסה אינה בגדר הפטור. לכן מומלץ כי יחידים העונים להגדרת "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק" יבחנו היטב את זכאותם לפטורים על הכנסותיהם הצפויות מכח פקודת מס הכנסה. חיוני לזכור כי על פי הוראות סעיף 14 לפקודת מס הכנסה הפטור שמוענק חל על רק על הכנסות "…שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל".

 

 

6.רלוונטיות קבלת המעמד של "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק" לבעלי מניות בחברות זרות 

בתכנון מעברם לישראל כתושבי ישראל לראשונה או תושבים חוזרים ותיקים, חשוב שאלו שהינם בעלי מניות בחברות זרות יהיו ערים להשלכות המעמד על מיסוי חברותיהם בחו"ל. בהקשר זה הוראות הפקודה מחריגות תושבי ישראל לראשונה ותושבים חוזרים ותיקים, בכפוף לסייגים מסוימים, בהקשר למספר הגדרות הקובעות את היקף חבות המס בישראל של ישויות משפטיות בהן תושבי ישראל בעלי מניות כגון: "שליטה וניהול" – אשר מהווה מבחן לקביעת התושבות של חבר בני אדם שהתאגד בחוץ-לארץ וכן, של אחוזי "אמצעי שליטה" אשר מחושבים בקביעת המיסוי של "חברה נשלטת זרה" ו"חברת משלח יד זרה".

 

בקביעת היקף הפטור המוענק מכח הטבות אלו, כאמור, לעיתים מתעוררות סוגיות בקשר למקום המקור הגיאוגרפי של הכנסותיו וכן, קיומה אם לאו של פעילות באמצעות "מוסד קבע" בישראל בידי מי שזכאי למעמד של "תושב ישראל לראשונה" או "תושב חוזר ותיק". כמו כן, לעיתים מתעוררות שאלות הנוגעות לקביעת מועד תחילת תקופת הזכאות להטבות האמורות.

 

על כן, מומלץ ליחידים אשר שוקלים לשוב לישראל, לבחון את זכאותם להטבות הנדונות ואופן החזקת נכסיהם עוד בטרם הגעתם לישראל. למותר לציין, כי שימוש מושכל בהטבות האמורות עשוי להניב חסכון מס ניכר.

שירותי המשרד כוללים:

בהקשר זה ראו את מאמרנו בנושאים:

המידע המוצג באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ מקצועי. כל מקרה דורש בחינה של כל העובדות הרלוונטיות לגופן והדין הקובע במועדים הרלוונטיים.